Monday, June 29, 2009

Catitan Kembara di Port Dickson

Assalamualaikum/ Selamat sejahtera kepada para tetamu/ pengunjung blog saya:

Sudah lama saya tidak update blog ini,

Alhamdulillah, dapat juga peluang untuk saya share ilmu bersama anda semua:

Selamat kembali,

Di sini saya mahu berkongsi serba sedikit yang saya catit ketika kembara di atas tanah.
Semoga dengan ilmu yang sedikit ini, bermanfaat untuk kehidupan anda.

Pekerja Cemerlang:
  • Kerja adalah ibadah.
  • Setiap staf melaksanakan kerja dengan bersungguh-sungguh & tekun.
  • Kegagalan sebagai peluang cabaran.
  • Pandai cari peluang untuk improve diri.
  • Menghadapi cabaran adalah peluang improve diri.
  • Masalah adalah peluang.
  • Dalam masalah adalah peluang.
  • Merungut adalah warisan orang jahiliah.
  • Yang manis JANGAN terus di TELAN.
  • Yang pahit JANGAN terus di BUANG.
  • Orang hebat ada plan A/ B/ C.
  • Positive thinking.
  • Pandang orang di sekitar, adalah lebih tinggi & lebih bagus dari diri sendiri.

  • Level orang:
    1. Tak-boleh silap sedikit.
    2. Give & Take.
    3. Very Emotional.
Sikap orang berjaya:
  • Ingin ubah diri.
  • Ada masa untuk diri sendiri.
  • Hormat orang lain & belajar dengan orang lain.
  • Improve nilai hidup di akhirat.
  • Fikir untuk atasi masalah.
  • Mengecilkan masalah & buang masalah kecil.
  • Lihat kelebihan orang.
  • Suka terima pendapat orang lain.
P/s: catitan ini telah di-EDIT., agar mesejnya mudah sampai kepada pembaca.

Ini adalah hasil ilmu yang saya dapat catit ketika join Seminar Pemantapan Emosi & Jatidiri.
yang telah dianjurkan oleh YADIM(Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia & LHDN Johor Bahru, Kluang & Muar.
Bertempat di Golden Straits Villa Beach Resort, Port Dickson Negeri Sembilan.

No comments:

Post a Comment